Η ατομική ψυχοθεραπεία παιδιών κι εφήβων ενδείκνυται όταν οι γονείς διαπιστώσουν κάποια δυσκολία στη ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού τους ή προβλήματα συμπεριφοράς. Στους εφήβους παρατηρείται συχνά ότι ή ψυχοθεραπεία ξεκινάει ύστερα από δικό τους αίτημα.
Ατομική ψυχοθεραπεία παιδιών
Η ατομική θεραπεία παιδιών είναι μία θεραπευτική διαδικασία κατά την οποία το παιδί μέσα από τη σχέση εμπιστοσύνης και ασφάλειας που δημιουργεί με το θεραπευτή έχει το χώρο και το χρόνο να εκφράσει επίπονες σκέψεις, αρνητικά συναισθήματα ή δυσκολίες που μπορεί να βιώνει με τις σχέσεις του είτε αυτές αφορούν στην οικογένεια είτε στο σχολείο. Καθώς τα περισσότερα παιδιά μάλιστα αποφεύγουν να χρησιμοποιούν το λόγο κι έχουν την τάση να βαριούνται εύκολα, το ΠΑΙΓΝΙΔΙ, η ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ και οι ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ αποτελούν τα κύρια μέσα που χρησιμοποιεί ο θεραπευτής προκειμένου αυτά να νιώσουν ελεύθερα και να εκφραστούν καλύτερα. Πολύ διαδεδομένες τεχνικές είναι και το ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΡΟΛΩΝ και η ΚΑΘΟΔΗΓΟΥΜΕΝΗ ΦΑΝΤΑΣΙΑ, όπου το παιδί μέσα σ’ ένα ασφαλές πλαίσιο και με τη βοήθεια του ψυχοθεραπευτή, έχει τη δυνατότητα να δοκιμάζει σενάρια που το δυσκολεύουν και ταυτόχρονα να πειραματίζεται με νέες και περισσότερο λειτουργικές συμπεριφορές.
Ατομική ψυχοθεραπεία εφήβων
Ενώ η ατομική ψυχοθεραπεία των παιδιών διαφέρει αρκετά από αυτή των ενηλικών, η ατομική ψυχοθεραπεία των εφήβων αντλεί στοιχεία και από τις δύο και ο θεραπευτής προσαρμόζεται ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε εφήβου.
Η εφηβεία είναι ένα αναπτυξιακό στάδιο το οποίο χαρακτηρίζεται από ραγδαίες σωματικές και ψυχολογικές αλλαγές. Ο τρόπος με τον οποίο ο κάθε έφηβος διαχειρίζεται αυτές τις αλλαγές ποικίλει ανάλογα με την προσωπικότητα, τις σχέσεις και τα βιώματά του. Πολλοί έφηβοι αρχίζουν και διερωτώνται έντονα σχετικά με τη σεξουαλικότητά τους, πειραματίζονται με το ίδιο ή το αντίθετο φύλο, αγχώνονται για το αν είναι αποδεκτοί από τους συνομηλίκούς τους, απαιτούν την αυτονομία τους με συγκρουσιακό τρόπο και μπορεί να αναπτύξουν φοβίες. Όλες αυτές οι υπαρξιακές καταστάσεις σε συνδυασμό με τις σχολικές εξετάσεις και την ανάγκη να επιλέξουν την επαγγελματική τους πορεία, μπορεί να τους δημιουργούν στρες, έντονες εναλλαγές διάθεσης και μερικές φορές έντονα ξεσπάσματα.
Η ατομική ψυχοθεραπεία παιδιών κι εφήβων μπορεί να συμβάλει αποτελεσματικά στην ενδυνάμωση της αυτοεκτίμησης, στη δημιουργία μίας εσωτερικής ασφάλειας, στην αυτονομία, στη διαχείριση δύσκολων συναισθημάτων και στη βελτίωση των διαπροσωπικών τους σχέσεων.
• Συναισθηματικές δυσκολίες (άγχος, φοβίες, κρίσεις πανικού, κατάθλιψη, ζήλια, αυτοτραυματισμοί, αυτοκτονικές τάσεις)
• Μειωμένη αυτοεκτίμηση, υπερευαισθησία στις απογοητεύσεις,
• Ψυχοσωματικά προβλήματα (ημικρανίες, πονοκέφαλοι, πόνοι στο στομάχι, (εμετοί, δερματίτιδες, τριχοτιλλομανία...)
• Δυσκολίες στον ύπνο ή στη χρήση τουαλέτας
• Προσκόλληση στους γονείς, σχολική φοβία, άρνηση
• Προβλήματα συμπεριφοράς (επιθετικότητα, κλοπές, ψέματα...)
• Συγκρούσεις στην οικογένεια (διαζύγιο, κακοποίηση, βία…)
• Διατροφικές Διαταραχές (ανορεξία, βουλιμία, παχυσαρκία)
• Πένθος, απώλεια
• Δυσκολίες μάθησης & Ελλειμματική προσοχή
• Σωματικές, ψυχολογικές και κοινωνικές αλλαγές που επιφέρει η εφηβεία.
Ατομική ψυχοθεραπεία παιδιών & εφήβων
Οι συνηθέστεροι λόγοι που ένα παιδί ή ένας έφηβος μπορεί ν' αρχίσει ατομική ψυχοθεραπεία είναι:
Η ατομική ψυχοθεραπεία του παιδιού ή του εφήβου γίνεται μία φορά την εβδομάδα σε συγκεκριμένο χώρο και χρόνο που έχει προκαθοριστεί και διαρκεί 50 λεπτά. Στην περίπτωση του παιδιού, την αποκλειστική ευθύνη για τα ραντεβού και τη προσέλευση την έχει ο γονέας ή το πρόσωπο φροντίδας. Στην ατομική θεραπεία εφήβου, τη μεγαλύτερη ευθύνη για τα ραντεβού την έχει ο ίδιος ο έφηβος καθώς η συμμετοχή των γονέων στη θεραπεία μειώνεται προκειμένου να υπάρξει σταδιακά αυτονομία και να διασφαλιστεί το απόρρητο.